Här har vi sammanställt de mest vanliga frågorna. Om du inte finner de svar du söker på denna sida så tveka inte att kontakta oss.

 

I kassan

Finns Kvittar i min kassa?

Det beror på vilket kassasystem och e-handelssystem ni har. I dagsläget har Kvittar endast kopplats in i ett begränsat antal system, men de blir fler hela tiden. Under Kassasystem kan du hitta mer information om ditt system.

Hur kommer kassan igång med Kvittar?

Har du en kassa som har Kvittar kan du läsa mer om det under kassasystem. Om Kvittar ännu inte finns i din kassa, kontakta ditt kassaleverantör för att se när de börjar stödja Kvittar, eller kontakta oss direkt så kan vi hjälpa dig.

Vi har idag både dokumentation och bibliotek för att just din leverantör snabbt ska kunna integrera med Kvittar. Det betyder att det är en enkel och snabb process för ert e-handels- eller kassasystem.

Hur fungerar det när du använder Kvittar?

Kvittar i kassan är till för att ge kunden mervärde och att förenkla för dem. Det gör också det enklare och säkrare för kassan. Varje system skiljer sig något men den vanligast processen ser ut följande:

  1. Kassabiträdet  scannar varan/ slår in varan/ tjänsten
  2. Kassabiträdet frågar om kunden vill ha kvittot till Kvittar
  3. Kassabiträdet scannar kundens id-kort
  4. Kunden betalar

Hur vet vi att kvittot har skickats digitalt?

Efter att ni har fyllt i alla uppgifter om kunden och köpet har genomförts får ni upp en statusruta som säger till om kvittot inte är skickat.  Är det något som inte stämmer så blir det inte godkänt. Gör då ett nytt försök. Händer detta vid upprepande tillfälle så kontakta oss på info@kvittar.se.

Hur vet du att kunden får rätt kvitto?

Genom att identifiera kunden med tex. personnummer eller Kvittar-kort kan vi säkra att rätt kvitto hamnar hos rätt kund. All information skickas krypterat vilket minskar risken för att det hamnar i fel händer. Till det använder vi en teknik som kallas SSL.

Vad kostar det för kassan att använda Kvittar?

Kostnaden för användningen av Kvittar i kassan är baserat på antalet hanterade kvitton. Detta beror alltså på mängden kvitton som skickas samt om ni ska ha tillgång till butikens Kvittar kvitton. Mer om hur det fungerar för just ert system kan du läsa här.

 

För Kunden

Hur fungerar det för kunden?

Med Kvittar hos er kan kunden känna sig säkra att de alltid har tillgång till deras kvitton. Det blir enkelt för dem att härleda sina köp, alltid tillgängligt och möjligt att integrera det med bokföringen. Så här ser den vanliga processen ut.

  1. Kunden lägger upp vara/ tjänst för kassörskan att slå in.
  2. Kunden visar sitt Kvittar-id
  3. Kunden betalar
  4. Kunden kollar sitt Kvittar kvitto i mobilen eller på nätet på min.kvittar.se

Viss variation av köpprocessen kan förekomma med olika rutiner och olika kassasystem. Kunder kan kontakta oss och får reda på mer på www.kvittar.se

Hur registerar sig en kund?

Kunden kan registerar sig antingen via nätet eller i kassan. På Kvittar jobbar vi på att synliggöra vår existens eftersom målet är att kunden registrerar sig innan de kommer till inköpsstället. Registrerar kunden sig själv gör den det via www.kvittar.se.

Hur vet kunden när kvittot finns digitalt hos Kvittar?

Kunden kan enkelt se om den har fått sitt kvitto digitalt med Kvittar iPhone eller Android app. De kan även logga in på min.kvittar.se och hitta kvittot där.

Vad kostar det för kunden?

Det är gratis att skaffa ett konto och lagra kvitton på Kvittar för konsumenter. Det är även gratis att lägga till kommentarer och taga kvitton. För företag så erbjuder vi extratjänster som kostar.

Hur länge finns kundens kvitto hos Kvittar?

Kvittot finns kvar hos Kvittar så länge kunden inte tar bort dem och i max 10 år.

Eftersom att all räkneskapsinformation måste sparas i tio år efter det kalenderår då räkneskapsåret avslutades enligt bokföringslagen så sparar även Kvittar detta. Väljer kunden att sluta vara kund hos Kvittar kan de fortfarande välja att fortsätta arkivera kvitton hos Kvittar.

Övrigt

Vad är skillnaden på att få kvittot på mail eller digitalt på Kvittar?

På min.kvittar.se finns samma struktur som i en internetbank, men du kan se hela kvittot istället för bara transaktionshistoriken.

På Kvittar lagras kvittot i två format.

  1. Ett digitalt bildformat som användaren kan skriva ut eller spara som bild. Detta kan ses som en fotokopia på originalkvittot.
  2. Kvittoinformationen digitalt och indexerat vilket göra att användaren kan kontera delar av kvittot och få statistik och beräkning för delar av det.

Om kvittot kommer på mail så indexeras inte informationen på samma sätt. Med vår lösning kommer vi i framtiden att kunna erbjuda fler funktioner för den som väljer att få sina kvitton via Kvittar.

Vad är ett Originalkvitto?

Enligt Skatteverkets rekommendationer ska inköpstället skriva ut och erbjuda kunden ett fysiskt kvitto, även för de som använder Kvittar. Därav är det som skickas till Kvittar en digital kopia istället för originalet. Kvittars mål är så klart att i framtiden kunna skicka även originalkvittot digitalt, men det hänger även på att Skatteverket ändrar sina rekommendationer.

Vad är ett digitalt kvittot?

Det är en digital verifikation på ett köp. Det kan till exempel vara ett mail eller kvitto på Kvittar. Idag är det endast möjligt för butiker att erbjuda en digital kopia av ett kvittot. Dock är detta giltigt i de fall som originalet slits, förstörs eller på annat sätt går förlorat.